• De Podcastlijst
  • Posts
  • 🎙🎧 De Podcastlijst #25 - VPRO Gids: Backspace

🎙🎧 De Podcastlijst #25 - VPRO Gids: Backspace

Goedemiddag,

Hartelijk welkom bij editie 25 van De Podcastlijst. Als je het mij vraagt zijn er het afgelopen half jaar ontzettend veel mooie, leuke en interessante podcasts langskomen via deze lijst. Zelf ben ik er in ieder geval een aantal gaan luisteren!

Voor de gelegenheid kom ik deze week weer een keer zelf met een tip. En wel een podcast gemaakt door de redactie van de VPRO Gids. De hele VPRO Gids-branding van deze podcast snap ik verder niet helemaal, maar dat maakt de podcast niet minder goed.

VPRO Gids: Backspace

Soort podcast: Nederlandstalige documentaire (losse afleveringen)

Frequentie: Alle afleveringen staan al online

Lengte van een aflevering: Een kwartier

Officiële omschrijving: “In Backspace nemen Cecile Elffers en Elja Looijestijn van VPRO Gids je mee over de elektronische snelweg naar de tijd van langzame verbindingen en snel geld. Ze duiken in de geschiedenis van de baanbrekende websites Marktplaats, Ilse, Lexa en CU2, en spreken de mensen achter en voor de schermen."

Waarom je volgens mij zou moeten luisteren: De verhalen over de start van Facebook en Google kennen we wel. In Nederland is echter ook de nodige internethistorie geschreven, alleen zijn die verhalen nog niet zo vaak verteld. In Backspace hoor je een stukje nostalgie en merk je als luisteraar ook hoe snel iets 'lang geleden' voelt als het gaat over het internet. Het fijne is dat de serie bestaat uit slechts een paar korte afleveringen, dus een prima podcast voor even tussendoor. Al hoop ik wel dat er over een tijdje weer vier nieuwe afleveringen worden gemaakt!

Bij welke aflevering kun je het beste beginnen: De eerste aflevering over Ilse is denk ik de meest interessante, al zorgde die over CU2 bij mij voor het hoogste nostalgische karakter. Nummer 4 over Marktplaats is dan weer een verhaal waar ik echt helemaal geen idee van had, dus leuk om dat een te horen. Samengevat: luister ze gewoon alle vier.

Luisteren en abonneren: Spotify, Apple, Google, Stitcher, website

En nu ben jij weer aan de beurt

Klik op deze link en stuur de podcast in waarvan jij vindt dat meer mensen hem zouden moeten luisteren. Wie weet deel ik hem dan volgende week via De Podcastlijst.

Veel luisterplezier,

Elger