• De Podcastlijst
  • Posts
  • 🎙🎧 De Podcastlijst #47 - ‎Groene Oren

🎙🎧 De Podcastlijst #47 - ‎Groene Oren

Goedemiddag,

Vorige week tipte Koen de podcast Missing Richard Simmons. Ik vroeg je om een reactie te mailen als je die podcast hebt geluisterd.

Nelleke mailt: "Missing Richard Simmons is ideaal om te binge-luisteren, dus ik ben blij dat ik deze tip pas via De Podcastlijst kreeg toen alle afleveringen én de terugblik al online stonden. Ik heb in een paar dagen alles geluisterd en er van genoten. Verwacht geen cliffhangers en spannende plot twists, maar een audiodocumentaire over een heel bijzondere en fascinerende man. En het blijkt uiteindelijk ook een les over hoe wij met beroemdheden om gaan en de parasociale relaties die we met ze aangaan. Google die term maar eens. Of luister gewoon naar de podcast, nog beter."

Ik kreeg ook een reactie van Marjolein met een kritische noot: "Ik vond ‘m onwijs goed gemaakt en verteld, maar bleef me wel afvragen: had hier geen toestemming voor gevraagd moeten worden van Richard Simons? Komt de maker niet te dichtbij? Ik voelde me er af en toe wat ongemakkelijk bij om pikante/kwetsbare details over zijn leven te horen. Hetzelfde gevoel bekroop me overigens ook toen ik De Laatste Dans luisterde."

Door met de tip van deze week; die is afkomstig van Arjan Bleeker.

Groene Oren

Soort podcast: Nederlandstalige natuurpodcast (met een vleugje fictie)

Frequentie: Elke twee weken (4 afleveringen in totaal)

Lengte van een aflevering: Een klein half uur

Officiële omschrijving: "Geïmproviseerde interviews met planten, bomen en dieren uit de Nederlandse natuur. Groene Oren is een podcast van Staatsbosbeheer geproduceerd door deStudio."

Waarom je volgens Arjan zou moeten luisteren: "Het is een grappig idee dat de dieren kunnen praten en dus geïnterviewd kunnen worden. Het geheel wordt improviserend en grappig gemaakt. En het is nog leerzaam ook! Ik wist niets van de nachtzwaluw, het gentiaanblauwtje en de hazelmuis. En nu toch wel iets. De interviews met de boswachters van Staatsbosbeheer zijn soms een beetje dubbelop, maar hun passie is wel mooi te horen."

Bij welke aflevering kun je het beste beginnen: Volgens Arjan maakt dat niet uit. "Op dit moment staan er drie afleveringen online. De afleveringen staan op zichzelf. Je kunt dus beginnen met de aflevering met je favoriete dier. Zelf vond ik de eerste aflevering met Daniël de nachtzwaluw al gelijk leuk, omdat hij erg grappig vertelt over waarom die naar Nederland komt vanuit Afrika."

Luisteren en abonneren: Apple, Google, Spotify, website

Heb je Groene Oren geluisterd?

Laat dan weten wat je ervan vindt door te reageren op deze mail. Je reactie neem ik volgende week mee in De Podcastlijst.

Daarnaast zoek ik uiteraard weer een nieuwe podcast, dus stuur je podcasttip nu in.

Veel luisterplezier,

Elger